دو هیئت مدیره
چند وقت پیش نگاهی به چارت سازمانی شرکت آرامکو عربستان انداختم و نکته جالبی نظرم را جلب کرد.
بدون روده درازی، نام و سابقه سه نفر از اعضای کنونی هیئت مدیره ۹ نفره شرکت آرامکو را ذکر میکنم:
- سر مارک مودی استوارت رئیس سابق هیئت مدیره شرکت رویال داچ شل و شرکت انگلو امریکن
Sir Mark Moody-Stuart, former Chairman of Royal Dutch Shell and Anglo American PLC - آقای پیتر وویکه، مدیرعامل سابق بانک جهانی و نایب رئیس پیشین شرکت مالی بینالملل
Mr. Peter Woicke, former Managing Director of the World Bank and former Vice President of the International Finance Corporation -
آقای اندرو گولد، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سابق شرکت شلمبرژه و رئیس پیشین هیئت مدیره بی جی؛
Mr. Andrew F. J. Gould, former Chairman of BG Group plc, and former Chairman and CEO of Schlumberger Ltd
عربها این را دریافتهاند که برای پیشرفت باید از بهترین مغزهای جهان در هر صنعتی استفاده کنند. اما ما در کجا هستیم؟ یک نگاه به این صفحه بیندازید. بدون توهین یا کوچک شمردن شخص یا گرهی، آیا حقیقتا وزن تجربی و مدیریتی مغزهای متفکر این دو شرکت که از قضا رقیب مستقیم یکدیگرند یکسان است؟ کدام یک از اعضای کنونی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران از نظر دانش، تجربه، توان لابیگری در عرصه مالی در سطح پیتر وویکه است؟ کدام یک از آنها تجربه مدیریت پروژههای بزرگ نفتی را به خوبی مارک مودی استوارت یا اندرو گولد دارند؟
کنجکاوی بیشتر باعث شد تا نگاهی به ترکیب سایر شرکتهای شناخته شده عربی بیندازم:
برخی از اعضای هیات مدیره هواپیمایی امارات و پیشینه ایشان به نقل از وبسایت هواپیمایی امارات:
- Sir Tim Clark President Emirates Airline, In the 2014 Queen’s New Year’s Honours list, Mr Clark was invested as a Knight of the Most Excellent Order of the British Empire (KBE) for services to British prosperity and to the aviation industry. In November 2009, he was conferred an “Officier de la Legion d’Honneur” by the French government for services to transport and aviation, and he holds the 2009 Gold Award from the Royal Aeronautical Society for his contribution to civil aerospace.
- Gary Chapman President Group Services & dnata, Emirates Group. Gary is Chairman of Maritime and Mercantile International LLC (MMI) , Sirocco LLC and dnata Singapore Pte Ltd. He is a member of the board of directors for Emirates Flight Catering Co. LLC, Emirates CAE Flight Training, Premier Inn Hotels LLC and dnata’s overseas ground handling operations. In 2012 he was awarded the New Zealand Order of Merit for services to the community, to New Zealand charities, and for his efforts in fostering aviation relations between the UAE and New Zealand.
- Nigel Hopkins Executive Vice President Service Departments, Mr Hopkins, who is a Fellow of the UK Association of Chartered Certified Accountants, spent 10 years at British Airways before joining Emirates.
- Thierry Antinori Executive Vice President and Chief Commercial Officer, Thierry’s career spans nearly 30 years in the aviation industry, including senior commercial positions at both Lufthansa and Air France. Thierry was declared the Chief Marketing Officer of the Year (CMO) in 2009 by Booz & Company.
- Christoph Mueller Chief Digital and Innovation Officer, Previously he has been Group Chief Executive Officer of Malaysia Airlines and CEO of Aer Lingus. He has also held senior management positions in Lufthansa, Daimler Benz Aerospace and Airbus.
آیا وزن تجربی و مدیریتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) هم همسنگ با هواپیمایی امارات هست؟ فقط تصور نمائید دانش و تجربه ای را که از طریق این افراد به اعضای عرب هیئت مدیره هواپیمایی امارات منتقل خواهد شد.
و فقط عربها نیستند که راه و رمز پیشرفت را به درستی آموختهاند، یک نگاه به شرکتهای بزرگ کرهای بیندازیم: مدیر طراحی شرکت هیوندای و کیا، آقای پیتر شریر (Peter Schreyer) طراح سابق محصولات فولکس واگن و آئودی بوده است، مدیر زیرمجموعه لوکس هیوندای یعنی جنسیس، آقای آلبرت بیرمن کسی است که قبلا معاون مهندسی بخش M بامو بوده. و اخیرا نیز انتصاب آقای لوک دانکروولک (Luc Donckerwolke) طراح سابق خودروهای لامبورگینی، آئودی، فولکس واگن و... به عنوان طراح ارشد محصولات لوکس هیوندای و جنسیس خبرساز شد.
حال باز گردید و نگاهی به فهرست اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا بیندازید، آیا قابل مقایسه هستند؟
نتیجه
نتیجه این میشود که ما با افکار کوچک خود در دنیای کوچکمان به وسعت ایران، به دنبال اهداف و آرزوهای کوچکیم و آنها با مدیران باتجربه و جهان دیده خود در فضا و مقیاسی که برای ما ناشناخته و غریب است سیر میکنند. نتیجه این است که آرامکو به عرضه چند درصد ناقابل از سهام خود به ارزش دهها میلیارد دلار در بورس نیویورک یا لندن فکر میکند و شرکت ملی نفت ایران گاه در پرداخت به موقع حقوق و مزایای پرسنل خود میماند، نتیجه اینکه حتی مقایسه هواپیمایی امارات با «هما»ی خودمان انسان را به خنده وا میدارد، نتیجه اینکه کنار هم قراردادن نامهای ایرانخودرو، سایپا، هیوندای و کیا به مانند توهین به دو خواهر کرهایست، نتیجه اینکه ما میشویم ایران، آنها میشوند امارات متحده عربی، کره جنوبی و...
لینک دائمی و کوتاه به این مطلب: https://alihzadeh.blog.ir/post/281
باز نشر این مطلب با ذکر منبع آزاد است.
سایر مطالب:
- دوستان، اینها نظرات شخصی من است!!!
- دیوار کوتاه خودروسازان یا شهروندان؟!
- راهنمای استفاده از پروفایل ها در فایرفاکس
- برتری زبان فارسی بر زبان عربی (بخش نخست)
- راههای مقابله با شستشوی مغزی
- ایسلند چطور جوانانش را از الکل و مواد مخدر نجات داد؟
- داستان عشق به خودرو
- چگونه باگها را گزارش دهیم؟
- آیا کپیبرداری همیشه ناپسند است؟