وبلاگ علی حسین زاده

صفحه شخصی علی حسین زاده در برگیرنده یادداشت‌هایی در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس، مدیریت، و...
alihzadeh.blog.ir Weblog Logo

وبلاگ علی حسین زاده

صفحه شخصی علی حسین زاده در برگیرنده یادداشت‌هایی در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس، مدیریت، و...

وبلاگ علی حسین زاده

علی حسین زاده هستم؛ در این وبلاگ در مورد علائق و عقایدم می‌نویسم. گاهی هم مطالبی را که برایم جذابند را در اینجا قرار می‌دهم تا بهتر در دسترسم باشند.
»»» باز نشر مطالب با ذکر «وبلاگ علی حسین زاده» و درج لینک به همان مطلب آزاد است مگر اینکه به گونه‌ای دیگر در پائین متن ذکر شده باشد.
»»» لطفا توجه داشته باشید که من نمی‌توانم به پیام‌های خصوصی پاسخ دهم.

آخرین نظرات

پسرفت به جای پیشرفت

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳

۱- حتما داستان هنری فورد را تابحال شنیده‌اید اگر نه، به طور خلاصه عرض می‌کنم:

حدود ۱۰۰ سال پیش هنری فورد شرکت خودروسازی فورد را تاسیس نمود. هدف او تولید خودرویی قابل ابتیاع توسط اقشار متوسط و عادی جامعه بود چون تا پیش از آن خودرو وسیله‌ای بسیار گران‌قیمت بود که تنها افراد ثروتمند توان خرید آن را داشتند.

فورد برای رسیدن به هدف خود ایده خط تولید و تولید انبوه را ابداع کرد ضمنا برای کاهش هرچه بیشتر قیمت خودروهای تولیدی تلاش کرد تنوع خودروها و قطعات آن‌ها را به شدت کاهش دهد در واقع اصلا تنوعی در کار نبود، تنها یک خودرو تنها با یک رنگ (رنگ مشکی) در درسترس بود مشهور است که فورد در این زمینه شعاری مخصوص خود نیز داشت:

مشتریان به هر رنگی که بخواهند می‌توانند خودروی خود را سفارش دهند فقط به شرطی که آن رنگ مشکی باشد!

اما به مرور با پیشرفت زمانه و رقابتی شدن بازار و افزایش توقع مردم، تنوع به میان محصولات فورد نیز رسید...

این از فورد؛ حالا بیاییم به ایران در اوسط و اواخر قرن بیستم:

شرکت ایران ناسیونال زمانی که در دهه ۵۰ شمسی مونتاژ پیکان را شروع کرد برای پاسخگویی به انواع سلیقه‌ها و نیازهای گوناگون همان پیکان را در انواع مختلف عرضه کرد: پیکان، پیکان دولوکس، پیکان جوانان، پیکان کار، پیکان استیشن و... و هر کدام در انواع و اقسام رنگ‌ها.

اما بعد از انقلاب به جای اینکه این راه را ادامه و حتیتصویر: پسرفت توسعه دهد، دقیقا راه مخالف را در پیش گرفت یعنی رسید به جایی که فقط پیکان سواری و پیکان وانت آن هم فقط و فقط در یک رنگ (سفید) تولید می‌کرد. من به این پسرفت می‌گویم، وزارت صنایع یا ایران خودرو به آن چه می‌گفتند را نمی‌دانم.

۲- در مبحث سازمان‌ها هم در ابتدا بروکراسی و ساختار سلسله مراتبی در دنیا رواج داشت اما به مرور سازمان‌ها یاد گرفتند که برای رقابتی بودن و توان پاسخگویی سریع به تحولات محیط و چابک بودن باید ساختار سلسله مراتبی عمودی را رها کرده و چارت سازمانی خود را به حالت افقی نزدیک سازند.

بیاییم به قرن بیست و یکم در ایران: حالا در ایران در اداره‌ای که من مشغول به کار هستم سلسله مراتب غیر رسمی به این شکل بود: -- وزیر » معاون وزیر » مدیرکل » کارشناس -- یعنی کارشناس به طور مستقیم به مدیرکل مربوط به خود گزارش می‌داد؛ اما در تصمیمی دقیقا بر خلاف روند جهانی، به جای اینکه این ساختار نسبتا افقی را حفظ کنند یا حتی آن را افقی‌تر نمایند، تصمیم گرفته شد تا سمت رئیس اداره (که قبلا هم وجود داشت اما عملا در سلسله مراتب جایی نداشت) نیز مابین سمت‌های مدیرکل و کارشناس قرار گیرد یعنی ساختار از حالت افقی به عمودی گرایش پیدا کرد.

نتیجه این شده است که با همان حجم کار قبلی، الان انجام کارها تقریبا ۲ برابر زمان و انرژی از کارشناس می‌برد. گزارش تهیه شده توسط کارشناس را الان باید رئیس اداره تایید کند، و پس از آن تازه بدست مدیرکل برسد تا او هم نظر و احتمالا اصلاحات خود را در مورد آن اعلام نماید. نامه‌هایی که قبلا در عرض نصف روز و کمتر تهیه می‌شدند الان حداقل یک روز کامل معطل این سلسله مراتب می‌شوند.

من به این هم می‌گویم پسرفت اما مدیرکل ما بنا بر برخی ملاحظات نظر دیگری دارد.

پیش‌بینی من این است که سال‌ها بعد وقتی خود سازمان هم پی به این ساختار اشتباه برد، با استخدام یک مشاور مدیریت و احتمالا با پرداخت چند میلیارد بابت تجدید ساختار، دوباره به ساختار قبلی بر خواهد گشت.

متاسفانه از این دست کارها و از نو چرخ اختراع کردن‌ها در کشور و سازمان‌های ما کم نیست که اگر کم بود ما جهان سومی نبودیم.

 

نویسنده: علی حسین‌زاده

لینک ثابت و کوتاه به این مطلب: http://alihzadeh.blog.ir/post/215

باز نشر مطالب با ذکر «وبلاگ علی حسین زاده» و درج لینک به همان مطلب، آزاد است.


 

سایر مطالب

  • ۹۳/۰۷/۱۶
  • علی حسین زاده

ایران

سازمان

مدیریت

کسب و کار

نظرات  (۱)

  • محمد صادق سونار
  • باسلام به شما من مدیر وبلاگ scyber.blog.ir هستم لطفا به ادرس زیر سر بزنید
    http://www.alborznews.net/fa/news/63121/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7
    خدانگهدار
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی