وبلاگ علی حسین زاده

صفحه شخصی علی حسین زاده در برگیرنده یادداشت‌هایی در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس، مدیریت، و...
alihzadeh.blog.ir Weblog Logo

وبلاگ علی حسین زاده

صفحه شخصی علی حسین زاده در برگیرنده یادداشت‌هایی در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس، مدیریت، و...

وبلاگ علی حسین زاده

علی حسین زاده هستم؛ در این وبلاگ در مورد علائق و عقایدم می‌نویسم. گاهی هم مطالبی را که برایم جذابند را در اینجا قرار می‌دهم تا بهتر در دسترسم باشند.
»»» باز نشر مطالب با ذکر «وبلاگ علی حسین زاده» و درج لینک به همان مطلب آزاد است مگر اینکه به گونه‌ای دیگر در پائین متن ذکر شده باشد.
»»» لطفا توجه داشته باشید که من نمی‌توانم به پیام‌های خصوصی پاسخ دهم.

آخرین نظرات

داستان عشق به خودرو

چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۳

دوستی تعریف می‌کرد طی پژوهشی در یکی از کشورها (احتمالا امریکا) مغز گروهی از مردان هنگام تماشای خودروهای جذاب و زنان زیبا مورد مطالعه قرار گرفته بود؛ یافته‌های پژوهش نشان می‌داد هنگام دیدن یک خودروی جذاب همان قسمت از مغز مردان فعال می‌شود که هنگام دیدن یک زن زیبا!

کمتر مردی را می‌توان یافت که نسبت به خودروها بی‌تفاوت باشد؛ اکثر مردان کششی غریزی نسبت به این ساخته‌های دست بشر دارند. خودرو برای آنها جایگاه معشوق دوم را دارد اگر اول نباشند!

اما دلیل این عشق و علاقه به ماشین‌ها چیست؟ ماشین و بطور خاص خودرو چه چیزی به انسان و به ویژه مردان ارائه می‌دهد که اینچنین آنها را مجذوب خود می‌کند؟ پاسخ به این سوال شاید به زنان نیز در یافتن بهتر کلید قلب مردان کمک کند.

ماهیت عشق مردان به خودرو چیست؟ احساسات واقعی یا میل به کنترل؟

تصویر: عشق به خودرو در مردانعشق مردان به خودرو و به خصوص به خودروهای قدرتمند و سریع یک واقعیت است. مردان تمایل زیادی به خودروهای قدرتمند لوکس یا اسپرت دارند و آمار نیز این را تایید می کند. بر پایه یکی از همین آمار، در چند سال اخیر متوسط قدرت موتور یک خودروی خریداری شده توسط یک مرد ۳۶۰ اسب بخار بوده است در حالی که در همین دوره این رقم برای زنان ۱۷۰ اسب بخار می­‌باشد. مردان چنین خودروهایی را از روی شور و اشتیاق خود می­‌خرند حتی اگر گاهی این خودروها به نظر مقرون به صرفه و کارآمد نباشند.

برای مردان سوا از معیارهای مربوط به صرفه اقتصادی و کارآمدی، مصرف سوخت و میزان آلایندگی یک خودرو، معیارها و دغدغه‌های دیگری نیز وجود دارد که باعث می­‌شود آنها از روی عشق و علاقه به سوی خرید خودروهای قدرتمند و جذاب بروند.

حتی برای مردانی که بنا به دلایل گوناگون مجبور به خرید یک خودروی عادی هستند و دستشان به خودروهای قوی و گران‌قیمت نمی­‌رسد (مانند اکثر مردان بینوای ایرانی!)، باز هم رابطه میان آنها و خودروشان متفاوت از رابطه زنان با خودرو است؛ مردان معمولا احساسی خاص نسبت به خودروی خود پیدا می­‌کنند.

چرا مردان خودروها را گاهی حتی تا مرز عشق دوست دارند؟ و چرا معمولا مردان خودروهای بهتری نسبت به همسرانشان دارند؟ این سوال‌ها هیچگاه به صورت جدی و عمیق مورد بررسی قرار نگرفته‌اند پس در این نوشته به بررسی عمیق‌تر آنها پرداخته خواهد شد.

عشق در نگاه اول

اصلا یک خودرو چه چیزی به مردان می­‌دهد؟ احساس آزادی و ماجراجویی، پاسخ هر دو جنس مذکر و مونث به این پرسش است. به طور کلی، هر دو جنس تلاش دارند تا به آزادی و قدرت و در نهایت جایگاه اجتماعی برسند؛ بنابراین احساس آزادی و قدرتی که مردان با گوش به فرمانی محض یک خودرو به دستورات‌شان بدست می­‌آورند یکی از مهمترین دلایل برای عشق به خودروهاست.

خودرو هم پاسخی به نیازهای غریزی ما و هم پاسخی به نیازهای اجتماعی ما برای داشتن یک زندگی شاد اجتماعی است. برای بسیاری از مردان دنباله­‌روی از غرایز تا حدودی طبیعی است اما جایگاه اجتماعی نیز به همان اندازه برای آنها مهم است بنابراین وقتی پدیده­‌ای نظیر ماشین هردوی این نیازها را برطرف می‌سازد، آنها از نظر احساسی به آن وابسته می­‌شوند. علاوه بر آن، امروزه برای اکثر مردان خرید خودروی رویاهایشان دور از دسترس است، و آنها تلاش بسیاری برای به واقعیت پیوستن رویای خود انجام می‌دهند بنابراین یک خودرو برای آنها حکم چیزی را دارد که مدت‌ها برای بدست آوردن آن زحمت کشیده و منتظر مانده‌­اند. و این دلیل دیگری است که چرا مردان نسبت به خودروها احساسی هستند و وقتی به آن دست پیدا می‌کنند عاشق آن شده و مراقب آن هستند. و البته که این یافته برای زنانی که در جستجوی راهی برای جلب نظر و علاقه مردان هستند نیز مفید است.

مردان زودتر از زنان با خودروی خود رابطه شخصی برقرار می­‌کنند چون آنها به خودروی خود به عنوان یک پیشرفت، یک افزونه و جزئی از وجود خود نگاه می‌کنند در حالی که زنان اینگونه نیستند. زنان چنین احساس و نگاهی را معمولا نسبت به خانه‌ی خود دارند و به یک خانه به عنوان یک افزونه و جزئی از وجود خود نگاه می‌کنند.

برای اغلب زنان یک خودرو یک وسیله مانند تمام وسایل، و شیئی جدا از وجود آنهاست به عبارت دیگر خودروها برای آنها بر اساس معیارهای ابزارانگاری (Instrumentalism) در گروه ابزارها قرار می‌گیرد در حالی که یک خودرو برای مردان در دسته ابرازی و بیان‌کننده (Expressives) قرار می‌گیرد. برای زنان یک خودرو تنها وسیله یا ابزاری برای راحت بودن و انجام راحت‌تر کارهاست در حالی که برای مردان یک خودرو مفهومی مثل یک موجود دارای احساس و ادارک دارد که آنها باید تلاش کنند تا آن را بشناسند و با آن تعامل داشته باشند؛ و این یکی از دلایل عشق مردان به خودروهاست.

شاید اطلاع از اینکه مردان نسبت به ماشین‌ها چنین احساسی دارند برای بانوان ناراحت­‌کننده باشد اما برای این احساس و رفتار مردان توضیحی وجود دارد. بر اساس مطالعات شرکت ب­‌ام­‌و (BMW) مردان هنگام رانندگی احساس آرامش و نداشتن اجبار برای اثبات چیزی را دارند. اگر در این یافته تعمق کنید در خواهید یافت که این نوع از احساسات مردان در رابطه با زنان مصداق ندارد؛ اغلب مردان در حضور زنان احساس فشاری مداوم برای اثبات و تصدیق خود دارند و زمانی که ازدواج می­‌کنند این احساس فشار حتی شدیدتر نیز می­‌شود. گرچه ممکن است بسیاری با این نظریه به مقابله برخیزند اما این یافته یک حقیقت است و حتی در مورد خود زنان نیز قابل تعمیم است. ما تصور می‌کنیم زمانی که ازدواج کنیم به آرامش خواهیم رسید اما اگر شما به واقع عاشق شخصی باشید همیشه تلاش خواهید کرد تا برای او بهترین باشید و این به مثابه فشاری بر دوش شما خواهد بود.

بنابراین مردان با ایجاد و گسترش ارتباط با خودروی خود، رابطه با خودرو را از نظر راحتی در حفظ رابطه و احساس رضایت و آرامش نسبت به رابطه با یک زن متمایز کرده و گاه برتر می‌دانند. علاوه بر آن با مالکیت ماشین رویاهای خود که اغلب یک ماشین قدرتمند یا لوکس است اکثر مردان ماشین را جزئی از هویت خود فرض کرده و به ماشین خود و در واقع به خود افتخار می‌کنند. خودروهای زیبا، قدرتمند و لوکس به مردان توانایی شخصی­‌سازی و تمایز خود از دیگران می‌دهد که عاملی اساسی برای احساس رضایتی است که آنها را به سوی مراقبت گاه دیوانه‌­وار از خودرو هدایت می‌کند که نمونه آن را در اظهارات زیر می­‌خوانید:

من دوست دارم تا به صدای ماشینم گوش دهم. شما صدای سیستم توربوی خودرو زمانی که وارد عمل می‌شود را می‌شنوید و سپس تاثیر آن بر قدرت خودرو را حس می‌کنید. احساس قدرت خیلی زیباست و شما می‌توانید آن را پشت فرمان خودرو حس کنید.

مردان، زنان، خودرو

یک مرد به ندرت می‌تواند واژه‌های مناسب برای تشریح احساس خود نسبت به یک زن را بیان کند با این حال او می‌تواند در مورد ماشین خود خیلی راحت صحبت کند زیرا این عشق از نوع دیگریست. هر دو گونه از رابطه، رابطه با یک زن و رابطه با خودرو، به آرامی شکل گرفته و با گذشت زمان عمیق می‌شوند. در هر دو رابطه، توسعه رابطه منجر به طرح سوالات جدید می‌شود با این تفاوت که در رابطه با یک خودرو سوالات اغلب نیازی به پاسخ فوری ندارند؛ پاسخی که یک مرد از ماشینش دریافت می­‌کند طبیعتی مکانیکی و در عین حال احساسی دارد. صدای کلیک گیربکس هنگام تعویض دنده، صدای چرخش تایر روی زمین، صدای سیستم توربو و... اغلب صداهایی هستند که مردان سعی بر توضیح آنها دارند و این صداها باعث شادی آنها می‌گردد.

در رابطه با یک زن که مرد عاشق اوست، از آنجا که زنان به راحتی باعث خشنودی نمی‌شوند فرایند شناسایی خیلی تعاملی‌تر بوده و نیاز به تلاش بیشتری دارد. زنان این موضوع را اذعان می‌کنند ولی در عین حال این شرایط قابل تغییر نیز نیست زیرا زنان موجودات بسیار احساسی و متفکری هستند که دوست دارند این خصوصیات را نمایش دهند. مهم نیست که شخصیت یک زن چقدر آرام است، حفظ رابطه با او نیاز به سعی فراوان دارد و متاسفانه اکثر مردان آمادگی چنین تلاشی را ندارند. بنابراین یک خودرو به جای یک زن تبدیل به نیمه وجودی آنها می‌شود.

ما هر روز آن‌ها را می‌رانیم و دوستشان داریم

راندن خودرو کلا تجربه‌ای شخصی و صمیمانه است و از آنجا که ما موجوداتی احساساتی هستیم این تجربه به ما در ایجاد یک رابطه شخصی با ماشینمان کمک می‌کند. رابطه با خودرو برای بسیاری از مردان مزایای مادی نیز دارد زیرا خودروها به گرانی زنان نیستند و علاوه بر آن آنها نیازی به نشان دادن احساسات خود به ماشین‌هایشان ندارند. آنها می‌توانند ماشین را حس کرده، شریک شده و از اینکه مجبور به انجام این کار نیستند لذت ببرند و حتی نگرفتن پاسخ‌های انسانی از خودرو باعث قوی‌تر شدن این رابطه شخصی می‌شود. اضافه بر اینها چگونگی ظاهر و احساس خودرو تا حدودی مبین چگونگی احساس و رانندگی ماست.

احساسی که یک ماشین در یک مرد بر می‌انگیزد باعث دیکته کردن بسیاری از تصمیمات در زمان طراحی خودرو به خودروسازان می‌شود. برای مثال فلسفه ب­‌ام­‌و این است: «لذت ناب در رانندگی». آنها در ب­‌ام­‌و این را با طراحی زیبا و احساسی همراه می‌کنند. بنابراین برای بیشتر رانندگان واژه خودرو برانگیزاننده‌ی احساسات بوده و مهم است که یک خودرو به احساسات ما پاسخ دهد. داشتن کنترل و انس در هنگام راندن ماشین یک تجربه خوشایند است که باعث می‌شود مردان به ظاهر بی‌احساس، به ماشین خود علاقه­‌مند و وابسته شوند. این نتیجه نشان می‌دهد که چرا در زمان حرکت احتمال اینکه مردان یک خودرو بخرند ۱۰ برابر بیش از احتمال فروش یک خودرو توسط آنها است. برای خیلی از مردان ماشین تبدیل به خانه متحرک آنها می‌شود، خانه دوم آنها که هم قابل نمایش دادن و در عین حال هم خصوصی است. بسیاری ممکن است بگویند که عشق به خودرو در بین مردان ناشی از احساس کنترل است، با این حال این رابطه یک رابطه احساسی نیز هست.

شما، آیا عاشق خودروی خود هستید؟ چرا؟

منبع

نویسنده: علی حسین زاده
لینک ثابت و کوتاه به این مطلب: http://alihzadeh.blog.ir/post/175
باز نشر مطالب با ذکر نام «وبلاگ علی حسین‌زاده» و درج لینک به همان مطلب در این وبلاگ، آزاد است.
  • ۹۳/۰۳/۲۸
  • علی حسین زاده

جامعه

خودرو

عشق

ماشین

نظرات  (۱)

نه!
فرق پرایدو با پژو رو هم به می تونم تشخیص بدم :|
از همون اول اینطوری بود 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی