وبلاگ علی حسین زاده

صفحه شخصی علی حسین زاده در برگیرنده یادداشت‌هایی در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس، مدیریت، و...
alihzadeh.blog.ir Weblog Logo

وبلاگ علی حسین زاده

صفحه شخصی علی حسین زاده در برگیرنده یادداشت‌هایی در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس، مدیریت، و...

وبلاگ علی حسین زاده

علی حسین زاده هستم؛ در این وبلاگ در مورد علائق و عقایدم می‌نویسم. گاهی هم مطالبی را که برایم جذابند را در اینجا قرار می‌دهم تا بهتر در دسترسم باشند.
»»» باز نشر مطالب با ذکر «وبلاگ علی حسین زاده» و درج لینک به همان مطلب آزاد است مگر اینکه به گونه‌ای دیگر در پائین متن ذکر شده باشد.
»»» لطفا توجه داشته باشید که من نمی‌توانم به پیام‌های خصوصی پاسخ دهم.

آخرین نظرات

ولله من وقتی به خودروهای ایرانی، به خودروسازی ایران و شرایط آن، به رانت‌های آن، و به سوء مدیریت شدید حاکم بر آن فکر می‌کنم قلبم به درد می‌آید؛ چطور ممکن است در یک بازار ۷۵ میلیونی، انحصاری، و تشنه‌ی خودرو، دو خودروساز دولتی ما زیان‌ده و حتی به مرز ورشکستگی رسیده باشند؟!

سردار اسکندر مومنی در سخنانی بیان نمود که اگر شرکت «عقاب‌افشان» تولیدکننده اتوبوس‌ اسکانیا تا بهمن‌ماه ایرادات خودروی خود را همانند استحکام بدنه اتوبوس، رفع مشکل برق‌رسانی، نزدیکی باطری به باک و غیره را برطرف نکند، قطعا بدون اغماض شماره‌گذاری آن مسدود می‌شود [منبع].

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید داشته: این مهلت برای شرکت تولیدکننده‌ی اتوبوس اسکانیا به هیچ وجه قابل تمدید نیست.

اما جدای از اینکه شرکت عقاب افشان چقدر خودروساز و صاحب تکنولوژی هست که بخواهد چنین کاری انجام دهد کاری که حتی ایران خودرو و سایپا هم توان و عرضه‌اش را ندارند، سوال دیگری به ذهن من رسید:

چرا زمانی که حدود یکی دو سال پیش رئیس پلیس برخی خودروها نظیر پراید و کامیون هوو را ارابه‌های مرگ نامید خبری از این ضرب‌الاجل‌های شدید نبود؟ چرا هیج وقت رئیس پلیس شرکت سایپا را به صورت جدی خطاب قرار نداده و از آن شرکت نخواست استحکام بدنه‌ی پراید را افزایش دهد؟ چرا ایشان به ادامه تولید خودرو پیکان وانت توسط ایران خودرو اعتراض شدید نشان نداد؟ و اگر اعتراض شد پس چرا هنوز تولید می‌شوند؟

آیا اگر اسکانیا باعث بروز حادثه و مرگ شود باید اصلاح شود اما پراید و وانت پیکان (باردو) و... نباید؟ آیا پراید و باردو ایمن‌تر از محصولات برند معظمی چون اسکانیا هستند؟ آیا این دو خودرو کمتر از اسکانیا ضرر و زیان مالی بر جای گذاشته‌اند؟

البته ایشان نسبت به کیفیت خودروهای وطنی چندان بی‌توجه نبوده و از وزیر صنعت درخواست نموده همانقدری که به فکر افزایش قیمت خودروهاست، به فکر افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولیدی هم باشد. اما این درخواست کجا و تهدید شدید مبنی بر عدم شماره‌گذاری اسکانیا کجا.

لازم نیست خیلی فکر کنیم تا جواب سوال بالا را پیدا کنیم. جواب روشن است: شرکت عقاب افشان خصوصی است در حالی که ایران خودرو (تولیدکننده پر افتخار وانت پیکان و کامیون‌های هوو) و همچنین سایپا دولتی هستند و پر واضح است که ما هرچه از دست این صنعت عقب‌مانده می‌کشیم به خاطر دولتی بودن آن است.

سایت الف تیتر زده بود: چه دست‌هایی در نوسان بازار خودرو پنهان است؟

مگر وقتی تولیدکننده‌ی خودرو دولتی باشد، سیاستگذار دولت باشد، قیمت‌گذار دولت باشد، گمرک دست دولت باشد و... آیا می‌توان فرد یا گروه دیگری به جز دولت را مسئول نابسامانی صنعت خودرو دانست؟

عکس مقایسه سیر پیشرفت شرکتهای هیوندای کره و ایران خودرو

مقایسه‌ای از سیر پیشرفت شرکت‌های خودروسازی هیوندای کره جنوبی و ایران خودرو

با این روند خودروسازی در ایران من مطمئنم تا افق ۱۴۰۰ که چه عرض کنم، تا ۱۰۰ سال دیگر هم مونتاژکننده‌ی صرف باقی خواهیم ماند. من روزی را میبینم که ایران خودرو با افتخار خبر از تولید جدیدترین خودروی ساخت شرکت افغان‌خودروی افغانستان در ایران بدهد و من و شما برای خرید آن خودرو از چندماه قبل ثبت‌نام کنیم.

طنز تلخی‌ست، اینکه شرکت هیوندای کره‌جنوبی سابقه‌ای کمتر از ایران خودروی ما دارد؛ اینکه الان خودروهای چینی که عمر سازندگانشان به ۲۰ سال هم نمی‌رسد در ایران فقط مونتاژ می‌شوند.

و این روند ادامه دارد...

این اواخر ایران خودرو آخرین نوآوری و تکنولوژی خودش را هم رو کرده است، این شما و این هم سپر جدید وانت پیکان (باردو):

عکس سپر جدید وانت پیکان

زبان از وصف این اعجوبه‌ی بدقواره قاصر است!

مبارک باشد. بعد از نزدیک به ۵۰ سال تولید (بخوانید سرهم‌بندی) پیکان و سایر خودروها، واقعا باید به دست‌اندرکاران ایران خودرو آفرین گفت؛ ماشاءالله! به این همه علم و هنر و ذوق و سلیقه. البته دوستان سایپایی هم اصلا حال و روز بهتری نسبت به همتایان خود در ایران خودرو ندارند.

ولله من وقتی به خودروهای ایرانی، به خودروسازی ایران و شرایط آن، به رانت‌های آن، و به سوء مدیریت شدید حاکم بر آن فکر می‌کنم قلبم به درد می‌آید؛ چطور ممکن است در یک بازار ۷۵ میلیونی، انحصاری، و تشنه‌ی خودرو، دو خودروساز دولتی ما زیان‌ده و حتی به مرز ورشکستگی رسیده باشند؟! من هرچه فکر می‌کنم نمیفهمم، عقلم قد نمی‌دهد، شما راهنمایی کنید، لطفا.

 

لینک ثابت و کوتاه به این مطلب: http://alihzadeh.blog.ir/post/133

توجه: باز نشر مطالب با ذکر «وبلاگ علی حسین زاده» و درج لینک به همان
مطلب، آزاد است.

عضویت در خبرنامه‌ی وبلاگ


سایر مطالب

  • ۹۲/۰۸/۱۱
  • علی حسین زاده

ایران

خودرو

دولت

خودروسازی

نظرات  (۲)

  • آزاده ذوالفقاری
  • شبکه اجتماعی کسب و کار

    social.amoozan.ir

    با عضویت در این شبکه از جدیدترین اخبار و مقالات آموزشی در حیطه بازرگانی، تجارت و سرمایه کذاری، فروش و بازاریابی، مدیریت و ارتباطات با خبر شوید

    سوالات و تجربیات خود را به بحث گذاشته و با استفاده از تجربیات و ایده های اعضای دیگر سایت ، بهترین راهکار ها و روش هارا پیدا کنید . همچنین به دیگران در حل مشکلاتشان در ضمینه کسب و کار یاری رسانید .

    در این شبکه میتوانید دوستانی متخصص درکلیه حیطه های کسب و کار پیدا کنید .

    عضویت در شبکه اجتماعی کسب وکار رایگان میباشد ، چند دقیقه زمان بگذارید تا دوستانی متخصص داشته باشید .

     

    www.amoozan.ir

    social.amoozan.ir

    کالج تخصصی کسب و کار
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی