وبلاگ علی حسین زاده

صفحه شخصی علی حسین زاده در برگیرنده یادداشت‌هایی در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس، مدیریت، و...
alihzadeh.blog.ir Weblog Logo

وبلاگ علی حسین زاده

صفحه شخصی علی حسین زاده در برگیرنده یادداشت‌هایی در رابطه با سیستم‌عامل لینوکس، مدیریت، و...

وبلاگ علی حسین زاده

علی حسین زاده هستم؛ در این وبلاگ در مورد علائق و عقایدم می‌نویسم. گاهی هم مطالبی را که برایم جذابند را در اینجا قرار می‌دهم تا بهتر در دسترسم باشند.
»»» باز نشر مطالب با ذکر «وبلاگ علی حسین زاده» و درج لینک به همان مطلب آزاد است مگر اینکه به گونه‌ای دیگر در پائین متن ذکر شده باشد.
»»» لطفا توجه داشته باشید که من نمی‌توانم به پیام‌های خصوصی پاسخ دهم.

آخرین نظرات

۱۲ قانون اصلی مدیریت زمان

چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲

بنجامین فرانکلین: «هر چند رسیدن به کمال غیرممکن است اما من با کمک این تمرین‌ها به پیشرفت‌های بزرگی در زندگیم دست یافتم».

بنجامین فرانکلین در حدود ۳۰۰ سال پیش تغییر مثبتی در عادات روزانه خود ایجاد کرد. فرانکلین جوان که به دنبال بهبود عملکرد خود بود، لیستی شامل ۱۳ فضیلت و خوبی را تهیه کرد و جلوی هر کدام از آن‌ها توضیح مختصری نوشت. از دیدگاه فرانکلین این موارد ویژگی‌های شخصیتی مهمی بودند که خودش فاقد آن‌ها بود. او به خوبی می‌دانست که با پرورش این عادات تغییر مثبتی در زندگی‌اش ایجاد خواهد شد.

تصویر: مدیریت زمان

فرانکلین از ابتدای لیست شروع کرد و برای پروش هر فضیلت در وجودش یک هفته زمان گذاشت. هر روز صبح به این موضوع می‌اندیشید که چگونه در طول روز به پرورش و تقویت عادت جدید بپردازد. در طول روز فرانکلین برای فراموش نکردن عادت جدیدش مرتباً به یادداشت‌هایش نگاه می‌کرد و در پایان هر روز حساب می‌کرد که چند بار به عادت ناپسند قبلی‌اش بازگشته است.

فرانکلین که از عیوب رفتاری گذشته‌اش شگفت زده شده و در تلاش برای رفع آن‌ها بود این چرخه ۱۳ هفته‌ای را در چهار دوره و در طی یک سال اجرا کرد. او در زندگینامه‌اش درباره نتایج این ممارست صحبت کرده و نوشته است: «هر چند رسیدن به کمال غیرممکن است اما من با کمک این تمرین‌ها به پیشرفت‌های بزرگی در زندگیم دست یافتم». روانشاسان عصر حاضر در روش تغییر عادت ۳۰۰ سال پیش فرانکلین وجود سه عنصر کلیدی را تائید کردند که عبارت‌اند از:

۱- او به شروع اجرای رفتار جدید در زندگی‌اش تعهد کامل داشت؛
۲- فرانکلین در یک زمان تنها به پروش یک عادت جدید می‌پرداخت؛
۳- او اجرای رفتار جدید را مرتبا به خودش یادآوری می‌کرد.

روشی برای مدیریت زمان به تقلید از بنجامین فرانکلین

در این بخش به ۱۲ عادت جدید برای مدیریت بهتر زمان اشاره شده است. شما هم به مانند بنجامین فرانکلین برای تمرین هر عادت جدید یک هفته زمان بگذارید و شیوه زندگیتان را تغییر دهید:

عادت اول: سعی کنید با خودتان رو راست باشید؛ در مورد خواسته‌هایتان و چرایی انجام کار‌ها با خودتان صادق باشید؛

عادت دوم: روابط سالم ایجاد کنید؛ همواره تلاش کنید که روابط شما با دیگران بر مبنای اعتماد متقابل پایه‌ریزی شود و ادامه یابد؛

عادت سوم: حداکثر انرژی را برای زندگی کردن ایجاد و حفظ کنید؛ برای رسیدن به این هدف کافی است که حداقل ۳ بار در هفته ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک انجام دهید، ناهار سبک میل کنید و خواب کافی داشته باشید؛

عادت چهارم: به آهنگ زندگیتان گوش دهید و بر مبنای آن برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید؛ به نوسانات منظم سطح انرژی روحی و جسمیتان در طول روز توجه کامل داشته باشید و بر مبنای آن یک برنامه‌ریزی درست برای انجام فعالیت‌هایتان داشته باشید؛

عادت پنجم: روزانه اولویت‌های کاری کمی داشته باشید ولی حتما آن‌ها را انجام دهید؛ در طول روز حداکثر دو کار با اهمیت بالا را انتخاب کرده و برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید؛

عادت ششم: حجم کارهایی را که با اولویت‌های شما همخوانی ندارند، کاهش دهید؛ یاد بگیرید که به دیگران نه بگویید و این کار را بار‌ها انجام دهید؛

عادت هفتم: روزانه برای انجام یک کار خاص زمان بگذارید؛ برنامه روزانه‌تان را طوری تنظیم کنید که برای انجام یک فعالیت به خصوص و از پیش تعیین شده زمان مناسب در اختیار داشته باشید؛

عادت هشتم: همیشه راه‌هایی را برای بهتر و سریع‌تر انجام دادن کار‌ها جستجو کنید؛ همیشه به کارهایی که بار‌ها و بار‌ها انجام می‌دهید دقت کنید و به دنبال راه‌هایی برای بهبود شیوه انجام آن‌ها باشید؛

عادت نهم: فرآیندهای پیوسته داشته باشید؛ این فرآیندهای پیوسته بدون دخالت و توجه ما روند کاریشان را طی خواهند کرد و برای مراقبت و پایش زمانی از ما نخواهند گرفت؛

عادت دهم: مشکلات پیش رو را ببینید و فورا آن‌ها را حل کنید؛ روزانه زمانی را به اندیشیدن در مورد آینده و مسیر پیش رو اختصاص دهید و مشکلات و ریسک‌ها را زود‌تر از همیشه پیش‌بینی کنید؛

عادت یازدهم: اهداف کاریتان را به واحد‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و در هر زمان تنها روی یکی از آن‌ها تمرکز کنید؛ زمان خود را صرف انجام فعالیت پیش رویتان کنید و از خیال‌پردازی بیش از اندازه در مورد هدف بزرگ‌ترتان اجتناب کنید؛

عادت دوازدهم: انجام کارهای با ارزش را ادامه دهید و انجام کارهای بی‌اهمیت را فورا متوقف کنید؛ اگر به نظر شما کاری با ارزش است، انجام آن را متوقف نکنید مگر اینکه دلیل موجه و قانع کننده‌ای برای قطع آن کار داشته باشید.

منبع: همکاران سیستم

 

لینک ثابت و کوتاه به این مطلب: http://alihzadeh.blog.ir/post/71
توجه: باز نشر مطالب با ذکر "وبلاگ علی حسین‌زاده" و درج لینک به همان مطلب در این وبلاگ آزاد است.

سایر مطالب

نظرات  (۱)

سلام .

پست جدیدی در وبلاگم با محوریت جبیر گذاشتم. لطفا نظرتون رو اعلام کنید :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی