روش مناسب ترک شغل
اغلب ما تا به حال تجربه خارج شدن از یک سازمان و رفتن به سازمانی دیگر را داشتهایم. تغییر شغل میتواند به چند دلیل اتفاق بیفتد: مثلا ممکن است کاری بهتر با حقوق و مزایای بهتر گیر آوریم، یا ممکن است نوع کار فعلی را دوست نداشته باشیم و تصمیم به جستجوی کاری که دوست داریم میگیریم. گاهی اوقات هم متاسفانه با شرکت یا با مدیران به مشکل میخوریم و شرایط طوری رقم میخورد که ناچار به جدایی از مجموعه میشویم.
ترک شغل
فارغ از اینکه به چه شکل این اتفاق داره میافته، بهترین کار اینه که سعی کنید تو دوستی و با رفتار حرفهای از شرکت جدا بشین. اگر شما جزو اون افرادی هستین که با ناراحتی دارید از شرکت میرین، شاید تو نگاه اول کمی عجیب و دور از انتظار باشه که تو این شرایط هم درست و حرفهای این کار رو بکنید. اما تفاوت یه آدم حرفهای با بقیه تو همین نکات هست.
ببینید شاید تو اون لحظه عصبانی باشید و اصلا حالتون از مدیرتون یا شرکت به هم بخوره، ولی نکته اینجاست که این میتونه تو آینده کاریتون تاثیر بذاره. شما به هر حال یه دورهای توی اون شرکت کار کردید و جزئی از سابقهتون میشه. شاید امروز احساس کنید که «گور بابای اون سابقه»، ولی به احتمال خیلی خیلی زیاد یه روزی میاد که از این کارتون پشیمون میشین. فردای روزگار ممکنه برای استخدام تو یه جای دیگه، یا برای گرفتن پذیرش از دانشگاه (خارج از کشور) یا به هر دلیل دیگه، نیاز به یه معرفینامه داشته باشید. اینجا موقعی هست که بر اساس نحوه جدا شدنتون از شرکت میتونه براتون دردسر ایجاد کنه. :)
یادم میاد یه نفری یه زمانی این توصیه رو به من کرد و من این رو همیشه تو ذهنم داشتم. خوشبختانه هیچ وقت تو محیطهای کاریم به مشکل خاصی برنخوردم که منجر به جداییم از اونجا بشه، اما دور و برم چنین مواردی رو دیدم که بعدا هم براشون طبعات داشته. من حدود یک ماه پیش که کارم رو عوض کردم، این مورد دوباره اومد تو ذهنم. این توصیه خیلی برام ارزشمند بود و همین شد که گفتم اینجا هم بنویسم.
اصولا سعی کنید این کارها را حتما انجام بدهید:
- یک ماه قبل با فرستادن یه نامه/ایمیل رسمی به کارفرماتون خبر ترک شرکت رو بدید؛
- نامه استعفا رو کاملا مثبت بنویسید و واقعا از کارهای مفیدی که براتون تو اون مجموعه انجام دادن قدردانی کنید. نکات مثبت شرکت رو بگید و به آینده امیدوار باشید؛
- این اطمینان رو به مدیر و کمپانی بدید که در طول این مدت باقیمانده همچنان با همه توان کار میکنید و به نفر جایگزینتون کمک میکنید تا بتونه از پس کارها بربیاد؛
- مستندات و مدارکی که متعلق به شرکت هست ولی در اختیار شماست رو تحویل بدید؛
- کارهای نیمهتمومی که باید تحویل بدید رو حتما قبل از ترک شرکت انجام بدید؛
- اگر انتقاد یا پیشنهادی هم دارید که میتونه به اوضاع شرکت کمک کنه حتما با مهربونی و با نگاه مثبت مطرح کنید؛
- به مشتریان شرکت که با شما در تماس بودن هم اطلاعرسانی کنید و فرد جایگزین و مدیرتون رو به اونها معرفی کنید؛
- حتما معرفینامه و توصیهنامه بگیرید از مدیر و شرکتتون.
به طور خلاصه و در یک جمله، طوری از شرکت جدا بشید که روتون بشه دوباره برگردید اونجا کار کنید.
منبع: ذهن آزاد
لینک ثابت و کوتاه به این مطلب: http://alihzadeh.blog.ir/post/53
توجه: باز نشر مطالب با ذکر «وبلاگ علی حسینزاده» و درج لینک به همان مطلب در این وبلاگ، آزاد است.
مطالب مرتبط: